Spelschema
Last updated
Last updated
Det finns några olika strategier eller metoder för hur man sätter upp ett spelschema i en liga. Här beskrivs kortfattat några av dem och vissa har egna avsnitt där dom beskrivs mer i detalj.
I detta alternativ låter du spelarna själva bestämma när dom ska spela. Ingen tid är förbokad. Spelschemat består då till en början endast av dom matcherna som ska spelas. Men inga tider. Sedan fylls tiderna på eftersom att matcherna bokas.
Som stöd till denna typ av spelschema finns något som heter "Först till kvarn". Detta innebär att en spelare kan hitta en tid som passar, och genom "Först till kvarn" skicka ut en förfrågan om någon kan spela då. Motståndarna kan då svara direkt från mejlet om dom kan eller inte. Den som först svarar ja får bokningen.
Om du har ett eget system med egen logik uppsatt, exempelvis i Excel. Då kan du importera dessa bokningar till systemet och på så sätt skapa ditt spelschema. Denna metod stödjer endast enkelmöten.
Det kanske vanligaste sättet är att man har förbokade tider och banor som man matar in i systemet. Sedan låter man systemet generera ett spelschema enligt en uppsatt algoritm. Dom tiderna du matar in första gången kan du sedan återanvända för att extra snabbt sätta upp nästa omgång. Det finns även möjlighet att lägga upp undantag för att exempelvis hoppa över dagar eller veckor för lov, renovering eller liknande.