Betalningshantering

Introduktion

Det här avsnittet beskriver hur du som administratör kan använda systemets betalningshantering för att förenkla och effektivisera hanteringen av deltagaravgifter i gruppspel. Med hjälp av integrationen med Stripe kan betalningar registreras i systemet automatiskt, vilket eliminerar behovet av manuell kontroll av kontoutdrag.

Vi går igenom:

  • Varför använda Betalningshantering?

  • Hur du sätter upp ett Stripe-konto.

  • Hur du skapar produkter.

  • Hur du använder betalningslänkar.

  • Hur återbetalningar hanteras.

  • Hur utbetalningar till bankkontot fungerar.


Varför Betalningshantering?

Att använda betalningshantering i systemet erbjuder flera fördelar som underlättar både för administratörer och deltagare:

1. Minskat administrativt arbete

Genom att hantera betalningar direkt i systemet slipper du som administratör:

  • Kontrollera kontoutdrag manuellt för att verifiera vilka deltagare som har utfört betalning.

  • Uppdatera betalningsstatus manuellt.

2. Allt på ett ställe

Systemet samlar all information om betalningar och deltagare på ett och samma ställe, vilket gör det enkelt att:

  • Få en överblick över vilka som har betalat.

  • Hantera återbetalningar.

  • Generera rapporter för ekonomi och uppföljning.

3. Ökad säkerhet och transparens

Genom att använda en betrodd betalningstjänst som Stripe säkerställs att:

  • Betalningar hanteras säkert och enligt gällande regler.

  • Transaktionshistorik sparas och är tillgänglig för granskning.

4. Bättre användarupplevelse

Deltagare får en smidig och professionell upplevelse när de enkelt kan betala via betalningslänkar och omedelbart få sin betalning registrerad. Genom att gå in på betalningslänken kan deltagare dessutom se om de tidigare har betalat eller inte. Systemet förhindrar dubbelbetalningar, vilket skapar trygghet för användarna.

Sätta upp Stripe-konto

För att börja använda betalningshanteringen måste du ha ett Stripe-konto kopplat till ditt system.

Steg:

  1. I Kontrollpanelen klickar du på menyn Betalningshantering. Där finns en text att läsa. När du är redo att skapa ett Stripe-konto så klickar på knappen Kom igång nu.

  2. Stripe tar dig igenom flera steg för att samla in uppgifter som företagsinformation och bankdetaljer, i enlighet med gällande lagar och regler. Du behöver också ange uppgifter för att möjliggöra utbetalningar till ditt bankkonto.

Efter detta så är det klart och du är igång. Observera att du senare kan behöva komplettera med fler uppgifter om så krävs när du når vissa beloppsgränser.

För att bekräfta att du har skapat ett konto och angivit tillräckligt med uppgifter så ska du nu se följande text; Betalningar: Aktiverade samt Utbetalningar: Aktiverade.

2. Skapa Produkt

Produkter används normalt för att hantera deltagaravgifter i ligor och gruppspel. Men det finns inget hinder att produkten hanterar något annat.

Till varje produkt kommer en betalningslänk. Denna länk är samma för alla mottagare. För att komma till betalningssidan så måste spelaren först logga in och på det sättet identifiera sig.

Steg:

  1. I Kontrollpanelen under menyn Betalningshantering klickar du på lilla knappen Lägg till produkt, för att skapa en ny produkt med betalningslänk.

  2. När du klickar på Lägg till produkt så behöver du, om du ha flera ligor, först välja vilken liga produkten gäller.

  3. När du får upp produktsidan så kan du ange uppgifter om produkten.

    • Aktiv - Att den är aktiv betyder att den visas i listan över produkter.

    • Produktnamn - Ett kortare namn som visas för spelaren, exempelvis "Stora ligan Höstterminen 2025".

    • Produktbeskrivning - Här kan du skriva lite mer om vad man faktiskt köper. Tidsperioder med mera.

    • Belopp att debitera - Ange det belopp som spelaren eller laget ska betala. Lägsta belopp är 50 SEK.

    • Skattesats - Normalt 6% för att delta i sportaktiviteter.

    • Max antal köp - Du kan om du vill begränsa hur många köp som ska tillåtas av en produkt.

    • Sista betalningsdatum - Ange vilken dag den sista betalningen ska kunna ske.

    Vid lyckad betalning

    • Markera som betald - Ange ett betalningsfält för deltagare som ska markeras med "Betald" vid lyckad betalning.

    • Ändra åtgärd - Ändra deltagarens fält Åtgärd till "Aktiv nästa omgång". Detta innbär att deltagaren automatiskt blir tillgänglig att placera i en division.

  4. Klicka på Spara och kontrollera att produkten visas i produktlistan. Observera att det nu finns en betalningslänk som du kan kopiera och skicka till valfria deltagare.

3. Skicka betalningslänk

För varje produkt finns det en unik betalningslänk. Samma länk används för samtliga deltagare som ska betala just den produkten. Du behöver alltså inte skicka ut olika länkar till varje deltagare, utan det räcker med en länk per produkt.

För att betala via betalningslänken så måste den spelare som ska betala vara inloggad. Spelaren måste även finns med i ligans spelarregister. Och för ligor med lagspel så måste spelaren som utför betalningen även vara medlem i ett laget som betalningen avser.

Skicka sedan ut betalningslänken till dem som ska ha möjlighet att betala.

4. Återbetalning

Om en deltagare behöver återbetalning kan du hantera detta direkt i systemet. Observera att det enbart är möjligt att återbetala under två veckor från betalningstillfället.

Steg:

  1. Välj aktuell produkt i produktlistan (klicka på pennan längst till höger)

  2. Hitta betalningen som ska återbetalas

  3. Klicka på återbetalningsikonen längst till höger på betalningsraden

  4. Återbetalning sker till samma spelare som utförde betalningen

Obs. Vid en återbetalning återbetalas plattformsavgiften, men inte Stripe-avgiften. Detta innebär att du som administratör behöver stå för kostnaden av Stripe-avgiften vid återbetalningar.


5. Utbetalning till bankkonto

Stripe samlar in betalningar och gör utbetalningar en gång per vecka till ditt bankkonto.

För att se samtliga transaktioner och pågående samt kommande utbetalningar så kan du öppna ditt Stripe-konto genom att klicka på knappen Visa transaktioner och saldo i Stripe vid menyn Betalningshantering i Kontrollpanelen.

Observera: Det kan ta några bankdagar innan utbetalningen syns på ditt konto.


Sammanfattning

Med betalningshanteringen kan du minska administrationen och säkerställa att deltagaravgifter hanteras effektivt. Genom att följa stegen ovan kan du snabbt komma igång och använda systemets alla betalningsfunktioner.

Last updated